Bovenbergwandelingen

Op de Bovenberg starten twee wandelroutes. Het vertrekpunt voor beide wandelingen bevindt zich op het gemeentepleintje op de hoek van Hoogveldstraat, Radioweg en Bornput. Parkeren doe je best in de Bornput.
Op het gemeentepleintje heeft het buurtcomité Bovenberg in samenwerking met de gemeente Herent een burenbabbelplek ingericht.

De wandelingen lopen deels over de gemeente Bertem om zo het mooie Grevensbos, Eikenbos en Bertembos en de weiden en velden daarrond te doorkruisen.

Wij geven u hierbij een beschrijving van de te volgen wandelroutes, maar u kunt zich ook richten op de gele en de blauwe pijlen die langs het traject zijn opgesteld.

De gele wandeling: 7 km
  1. Neem de Hoogveldstraat in westelijke richting. Aan het kruispunt met de Roetaardstraat ga je rechtdoor de Nekwinkelstraat in. Na een appartementsgebouw op je linkerkant stopt het asfalt. Je blijft rechtdoor gaan, langs een holle weg naar beneden.
  2. Als het pad terug op vlakke grond komt, heb je een kruispunt van de Nekwinkelstraat en de Terbankbosweg. Ga naar links, de zandweg met grijze kiezel (Terbankbosweg).
  3. Je gaat voorbij de Bovenbergstraat en vervolgt je weg rechtdoor. Aan een boerderijtje aan je linkerkant, heb je na een weide met stal een zandweg (Buurtweg 14). Die ga je in.
  4. Loop tot je aan je rechterzijde een (populieren)bosje hebt. Na een dertigtal meter sla je het eerste wegje rechts in (nog steeds buurtweg 14). Het loopt door het bosje en gaat dan over in een pad tussen weiden en akkers.
  5. Je komt aan een betonnen baantje, vlak bij de Meerbeekse baan. Sla links en meteen weer rechts de Bergstraat in.
  6. Wanneer je afdaalt kom je aan een kruispunt waar je links in draait (de Vernageldestraat). Een paar meter verder ga je rechtsaf de Onze-lieven-Heerstraat in (richting Helios en ‘Grevenbos’. dit is een kasseibaantje dat je steeds blijft volgen tot aan de bosrand.
  7. De straat gaat nu over in een pad dat eventjes steil omhoog gaat. Bovengekomen aan een grasveld, ga je rechtsaf, ook weer de bosrand volgend.
  8. Het pad draait naar links en je gaat nu in oostelijke richting, tot je links een groot bospad in kan slaan met aan het begin een pijl naar ‘het vossenhol’.
  9. Je kan nu ofwel de weg volgen die rechts begint en naar het speelplein leidt (niet bewegwijzerd) of gewoon de boslaan rechtdoor volgen tot je het speelplein rechts ziet.
  10. Ga verder rechtdoor en loop het bos uit. Blijf rechtdoor gaan tussen de akkers door tot aan een t-splitsing.
  11. Ga naar links en volg het pad langs de bosrand. Je passeert o.a. een schuilplaats met een picknicktafel.
  12. Aan de bosrand neem je niet de holle weg naar beneden, maar je neemt het smallere bospad dat rechts daarvan parallel loopt met die holle weg. Volg het pad naar rechts wanneer het wegdraait van de holleweg.
  13. Bij de rand van het bos splitst het pad en ga je naar rechts, je komt vervolgens in een weide die aan de achterkant van de VRT zendmast ligt.
  14. Volg het pad tot je aan de hoek van de afrastering komt op een T-splitsing komt, hier ga je naar links.
  15. Het padje dat je nu volgt gaat over in de Radioweg. Als je de Radioweg verder volgt kom je terug uit aan het vertrekpunt van deze wandeling.

De blauwe wandeling: 9 km
  1.  Neem de Radioweg. Voor de VRT-zendmast gaat de straat over in een heel smal wegje naast een groene afrastering. Op het einde van die afrastering ga je rechtdoor. Je laat de huizen van het Reuken dus links liggen.
  2. Langs dit pad komen we na een bocht naar links op de Bertemsebaan. Let op voor het vaak veel te snel rijdende verkeer. Ga naar rechts (richting Bertem). 300 m verder - op het einde van het bos – sla je links af het kasseiweggetje naar beneden. Aan de splitsing beneden ga je rechtdoor, het pad tussen de bosrand en de weide. Nu volgt een  lange klim waarbij je steeds langs de weide loopt.Rechts ligt de Schapenweide, daarachter ligt de Augustijnerhoeve.
  3. Boven kom je uit op een brede grindweg. Links heb je, wat verscholen in de bomen, een picknicktafel. Rechts aan de overkant een recent aangeplante boomgaard. Wij gaan rechtdoor de Nieuwstraat in. Een kasseiweg die zo'n 1200 m door de velden naar beneden daalt. Let op het panorama en geniet van de holle weg.
  4. Beneden gekomen wordt de Nieuwstraat een asfaltweg, met een stukje lindenbomen aan weerszijden. Voorbij de eerste huizen van Bertem gaan we scherp links de kasseiweg in. Rechts zie je de koeheide, begroeid met naaldbomen.
  5. Na 700 m komt er een kruispunt met de Armenlosweg. Ga niet linksaf, maar weer rechtdoor. Je verlaat de kasseiweg en loopt tussen de hoge wegbermen. Wat later heb je links Bertembos en rechts weiden. Je loopt verder tot aan een splitsing. Hier moet je links af.
  6. Wandel verder het bos in en volg de bocht naar links. Na 400 m aan de volgende splitsing ga je naar rechts bij het bordje ‘Bertembos wandeling’. Je hebt een steile beklimming voor je. Als je daar boven bent, kom je aan de hoek van Bertembos, met een pad uit het bos tussen de velden door richting Terbankstraat.
  7. Ga naar links, de mooie beukenlaan in. Vervolg je weg tot aan een oude kapel (nu bewoond) en draai achter het witte gebouw door. Je kan hier even rusten op een bank.
  8. Voor de watertoren ga je naar rechts. We volgen nu een stuk van de Streek-GR Dijleland met gele en rode dwarsstreepjes. Het pad daalt langzaam af. Aan een grasveldje even naar rechts en vervolgens weer rechtdoor naar beneden tot aan een groot veld.
  9. Let op, ga nu naar rechts en duik een smal wandelpad in. Let op, op bepaalde plaatsen is dit pad erg smal omdat het deels is uitgehold door erosie. Loop helemaal naar beneden tot je aan een ander pad komt. Ga daar naar rechts. Links van je zie je het appartementsblok van de Toverberg.
  10. Volg dit pad tot je aan het tunneltje onder de Brusselsesteenweg komt. Ga voor het tunneltje naar links, langs de steenweg omhoog. Ga langs de bushalte en ga links de Toverbergstraat in.
  11. In de Toverbergstraat ga je na 100 m rechts een grindweg in. Ook hier klim je omhoog en je blijft daarna rechtdoor gaan tot aan de Bertemsebaan. Je passeert hierbij de manege ‘Wimpelhof’.
  12. Steek voorzichtig de Bertemsebaan over en volg de Hoogveldstraat terug tot aan het gemeentepleintje, waar het vertrektpunt van deze wandeling was gelegen.

Veel wandelplezier,...

PS: Laat ons weten wat je er van vond en laat gerust een berichtje achter via deze blog.

Wandelingen op GPS ?

Klik op de links om een *.gpx bestand van deze wandelingen op te laden.